Markedsføringsloven

Det er kompliceret at holde rede på markedsføringsloven og man skal kende regler og muligheder for ikke at risikere at overtræde disse regler, når virksomhedens markedsføringstiltag planlægges. Kontakt os og hør nærmere.

Vil du vide mere, kontakt Thomas eller Christian for en uddybning.

Christian Georg Landbo Quedens

Advokat

Thomas Vang Christensen

Partner, Advokat (H)

Vi har sat kaffen over og er klar til at mødes med dig. Book her et uforpligtende møde:

Markedsføringloven

Det er rigtigt vigtigt at kende til de regler, der skal overholdes i henhold til markedsføringsloven, så man ikke risikerer at bryde reglerne med firmaets nye markedsføringstiltag. Der er en del at holde styr på, når man skal sætte sig ind i markedsføringsloven, og det kan være svært at få dannet sig et reelt overblik.

Det kan give økonomiske konsekvenser for din virksomhed at begå fejl i markedsføringen, og derfor anbefaler vi, at man sætter sig godt ind i hvad loven betyder. Det kan vi hjælpe med. Kom ind og få hurtig og sikker rådgvining om jeres markedsføring, så I sikrer jer, at I overholder de gældende regler i markedsføringsloven.

Først og fremmest er det vigtigt, at man forstår hvad markedsføringloven er, og hvad den forsøger at opnå. Den er først og fremmest en beskyttelse af forbrugeren, der skal købe de produkter din virksomhed markedsfører. Her menes der ikke kun produkter i form af varer, men også i form af ydelser. Loven gælder ikke kun for private erhvervsvirksomheder, men også offentlige virksomheder, der udbyder produkter/ydelser på markedet.

Markedsføringsloven vedrører altså:

  • Forbrugeren
  • Den erhvervsdrivende
  • Produktet
  • Den anvendte handelspraksis

Handelspraksis er et udtryk, der dækker over en række punkter. Den erhvervsdrivende skal blandt andet udvise god erhvervsskik. Det betyder, at man i sin markedsføring ikke må medtage urigtige og/eller vildledende informationer. En af de svære ting ved dette er, at det gælder uanset om disse oplysninger er faktuelt korrekte. Der er under denne paragraf en række punkter, der ydeligere forklarer hvad urigtige/vildledende oplysninger er.

Skjult reklame og udeladelse af oplysninger er blandt disse punkter, og her skal man være særligt opmærksom. En velmenende fejl betragtes uanset hvad, stadig som et lovbrud på markedsføringloven. Man skal være opmærksom på, at markedsføring af produkter, der henvender sig til børn og unge kræver ydeligere hensyntagen. Aggresiv markedsføring og væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd anses som værende dårlig handelsskik, og det beskytter markedsføringsloven ligeledes forbrugerne imod.

Markedsføringloven retter sig også mod uanmodet henvendelse til forbrugere, enten telefonisk eller digitalt, samt mærkning og emballering af varer. Det betyder, at der er regler for hvordan og hvornår man må tage kontakt til forbrugere vedrørende markesføring, samt regler for hvordan varer må/skal være mærkede.

Punkter under markedsføringsloven vedrørende salg til private forbrugere:

  1. Vildledene handlinger
  2. Udeladelse af oplysninger – købsopfordringer og skjult reklame
  3. Aggresiv handelspraksis
  4. Forvrængning af den økonomiske adfærd
  5. Henvendelser med henblik på markedsføring
  6. Mærkning og emballering af varer

Nogle af de regler, som vi har nævnt ovenfor, henvender sig både ved markedsføring til private forbrugere og ved markedsføring til andre virksomheder. Der er dog nogle forhold, der gør sig specielt gældende i forholdet mellem erhvervsdrivende. Dem kan du ligeledes komme ind og få en snak med os om.

Punkter under markedsføringsloven vedrørende salg til andre virksomheder:

  • Sammenlignende reklame
  • Vildledende handelspraksis
  • Forretningskendetegn
  • Erhvervshemmeligheder og tekniske tegninger

 

Vi bistår gerne i rådgivning om alt indenfor markedsføringslovens rammer, og skaber værdi for dig og din virksomhed når I skal indlede nye markedsføringstiltag. Vi kan også assistere med at tjekke om jeres virksomhed lige nu overholder reglerne i markedsføringsloven. Vi kan tjekke jeres markedsføringsstrategier, og give jer indsigt i, om de følger reglerne eller om der er særlige punkter jeres virksomhed skal være opmærksomme på.

Kom ind og få et personligt rådgivningsmøde og få en snak om hvad forkert markedsføring kan betyde for jer, og hvordan vi sikrer os at I fører god handelsskik i jeres markedsføring. For yderligere info kontakt Thomas eller Christian.